نقش پررنگ احزاب افراطی پاکستان در پیروزی «نوازشریف»/احتمال تقویت طالبان قوت گرفت
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

 پیروزی نوازشریف با حمایت غیر رسمی طالبان می‌تواند بر روابط پاکستان و افغانستان اثر گذار باشد و باعث تقویت طالبان افغانستان شود.

خبرگزاری فارس: نقش پررنگ احزاب افراطی پاکستان در پیروزی «نوازشریف»/احتمال تقویت طالبان قوت گرفت
 

دکتر «سید وحید ظهوری حسینی» کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: حضور گسترده مردم پاکستان در انتخابات پارلمانی این کشور یکی از نکات اساسی و ارزشمند در این مقطع زمانی بشمار می‌رود زیرا مردم پاکستان پس از چند دهه عدم برگزاری انتخابات سرنوشت ساز و سالم برای کشورشان امروزه رویای‌شان تحقق یافته است.

ظهوری حسینی تصریح کرد: در طول تاریخ 66 ساله پاکستان، حدود 30 سال از عمر این کشور برای تشکیل حکومت‌های متاثر از کودتا و ارتش گذشته که هر یک نیز در مشکلات و وضعیت خاص خود را داشته است.

اما در انتخابات اخیر با حضور گسترده و علاقمندی فراوان از جانب مردم شاهد پیروزی حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف بودیم.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: نواز شریف به پیروزی نسبتا قاطعی دست یافته و حدود 40 درصد از کرسی‌ها را توانسته از آْن خود نماید.

وی یادآور شد: نوازشریف 2 دوره ناکام نخست وزیری را در کارنامه خود دارد زیرا در این 2 دوره توسط نیروهای نظامی وقت از سمت خود برکنار شد؛ اکنون با درنظر داشت این وضعیت، پیروزی حزب مسم لیگ غافلگیر کننده بود و یک پدیده جدید محسوب می‌شود.

ظهوری حسینی با اشاره به دلایل پیروزی نوازشریف بیان کرد: ارتباط نوازشریف با طالبان یکی از دلایل اساسی پیروزی وی بشمار می‌رود؛ این در حالی است که نوازشریف در گذشته نیز با طالبان ارتباط داشته است.

بنابراین، حمایت غیر رسمی طالبان پاکستان از نوازشریف پیروزی چشم‌گیری را برای حزب مسلم لیگ و نوازشریف رقم زد و به نوعی نیروهای سنتی قدرت را به دست گرفتند.

وی اظهار کرد: این پیروزی رابطه نوازشریف را با طالبان و احزاب سنتی پاکستان و کشورهای حامی آن‌ها پررنگ‌تر می‌سازد.

عضو موسس مرکز علمی فرهنگی کوثر گفت: ایالت پنجاب که ذی نفوذ تشکیل دولت‌ها و مجلس‌ها در پاکستان محسوب میشود، در حکومت فعلی نوازشریف نیز نقش مهمی ایفا کرده است. وی رای بالایی را از این ایالت کسب کرده و این در حالی است که نفوذ طالبان نیز در این ایالت گسترده است.

باید در نظر داشت که در واقع نواز شریف با اتخاذ سیاستی از وجود طالبان برای پیروزی خود در صحنه انتخابات بهترین استفاده را کرد.

ظهوری حسینی ادامه داد: رابطه تنگاتنگ نوازشریف با عربستان بر سیاست‌های پاکستان اثر گذار بوده و این در حالی است که وی رابطه نزدیکی نیز با طالبان و احزاب سنتی پاکستان دارد و در مجموع می‌توان گفت که در پیشبرد اهداف حکومتی و پیروزی او در انتخابات موثر بوده است.

در همین حال، این نکته مطرح می‌شود که در گذشته همواره ارتش پاکستان نیروی تاثیرگذار و رکن اصلی قدرت محسوب می‌گردید زیرا ارتش، دولت را در اختیار داشت و پس از انتخابات نیز فرمانده ارتش اعلان بی طرفی می‌کرد اما در حقیقت نیروهای ارتش بر کرسی‌های قدرت تکیه می‌زدند و مسئولیت‌ها و دولت را تعیین می‌کردند.

وی با اشاره به مثلث قدرت در پاکستان خاطرنشان کرد: ارتش، دولت و سازمان ISI (سازمان جاسوسی) 3 رکن قدرت در پاکستان محسوب می‌شود، این در حالی است که این 3 رکن همیشه در حال فشار وارد کردن بر یکدیگر بوده و هریک سعی بر سهم‌گیری بیشتری در قدرت را داشته‌اند.

این کارشناس ادامه داد: اما اکنون احتمال می‌رود انتخابات جدید بتواند این آرایش قدرت یا مثلث قدرت در پاکستان را برهم بزند که ممکن است تاثیر حائز اهمیتی داشته باشد از سوی دیگر، قدرت مردمی که توسط انتخابات فراهم شده با ایجاد رابطه‌های عمیق با سایر کشورها بیش از پیش قدرتمندتر گردد و آینده خود را تضمین نماید.

این کارشناس مسائل سیاسی در مورد ناامیدی در بین رقبای نوازشریف بیان کرد: رقیبان نوازشریف ممکن است حدود 10 سال دیگر از قدرت بدور باشند زیرا به نظر می‌رسد حزب نوازشریف و سنتی‌ها تا 10 سال این فرصت را بصورت جدی حفظ نمایند.

وی معتقد است که آمریکا نیز در به قدرت رساندن نوازشریف نقش داشته اما در عین حال از حضور طالبان در صحنه ناراحتند و در حقیقت این حضور احزاب افراطی پاکستان برای آمریکایی‌ها زنگ خطر محسوب می‌شود.

ظهوری حسینی تصریح کرد: پیروزی نوازشریف با حمایت غیر رسمی طالبان می‌تواند بر روابط پاکستان و افغانستان اثر گذار باشد؛ در واقع رابطه نوازشریف با طالبان، حضور این گروه را در افغانستان تقویت می‌کند.

این در حالی است که خروج نیروهای بین‌المللی در سال 2014 از افغانستان و انتقال مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان صورت می‌پذیرد.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: با توجه به اینکه القاعده وجه مشترک روابط طالبان پاکستان و افغانستان بوده در عین حال سیاست اشتباه آمریکا در منطقه زمینه ساز دگرگونی‌هایی در افغانستان خواهد شد.

وی بر این باور است: آمریکا حرکتی را در منطقه انجام داد که سبب گسترش و تقویت تشنج و خونریزی در منطقه شده است.

به همین سبب افغانستان در آینده دوباره ممکن است دچار خلا قدرت و وضعیت نابهنجار شود که کمترین پیامد آن عدم یک حکومت قدرتمند خواهد بود.

ظهوری حسینی معتقد است که امروز طالبان بیش از پیش تقویت شده‌اند و در این خصوص آمریکا بسیار موثر بوده در عین حال آمریکا نیز سعی دارد دوباره تاریخ تکرار شود و مردم افغانستان به خاطر عدم امنیت به آمریکا رجوع نمایند. اما مردم افغانستان نشان داده‌اند که به هیچ وجه زیر بار چنین فشارهایی نرفته و همیشه سعی کرده‌اند حاکمیت ملی خود را حفظ نمایند.

کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: مردم افغانستان با حفظ اعتقادات دینی خود تلاش دارند حکومت قانونی و نهادینه سازی با وضعیت مطلوب اجتماعی را مهیا سازند بر این اساس با فشارهایی که آمریکا توسط طالبان در افغانستان بوجود می‌آورد لبه تیز تیغ متوجه خود آمریکایی ها است.

ظهوری حسینی خاطر نشان کرد: آمریکا در رعب و وحشت قرار دارد و تلاش می‌کند طبق توافقنامه‌ای که در «لیسبون» صورت گرفته نیروهای خود را هر چه سریعتر از افغانستان خارج سازد.

این در حالی است که طالبان در پاکستان و افغانستان علی رغم میل آمریکایی‌ها قدرتمندتر شده‌اند.

وی گفت: طالبان در حالی قدرتمندتر شده‌اند که پس از 10 سال آمریکا به هیچ موفقیتی دست نیافته و در واقع آمریکا به یک مقابله اشتباه و دور باطل روی آورده است.


May 19th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی